V GE Aviation Czech poprvé nastartovali motor ATP – pouhé dva roky od zahájení vývoje

Konec roku 2017 byl u společnosti GE Aviation Czech ve znamení finiše příprav na první spuštění prvního prototypu motoru ATP (Advanced TurboProp). Vývoj tohoto motoru započal v listopadu roku 2015 a společnost GE Aviation se společnosti Textron Aviation, pro kterou motor vyvíjí, zavázala, že prototyp bude zažehnut v šibeničním termínu – do konce roku 2017. Podařilo se – v pátek 22. prosince 2017 po 16. hodině se v pražských Letňanech ve zkušebním boxu společnosti GE Aviation Czech poprvé na několik desítek vteřin rozezněl motor, který by měl přepisovat dějiny všeobecné a obchodní letecké přepravy – tzv. BGA. Při vývoji a výrobě motoru je používáno 79 nových technologií včetně 3D tisku. Motor ATP o výkonu 1240 koňských sil by měl být certifikován do konce roku 2020. Centrum vývoje, testování a výroby motoru bude umístěno v České republice.

Podívejte se na oficiální video k prvnímu spuštění motoru ATP:

Kompletní tisková zpráva společnosti GE Aviation Czech z 3. 1. 2017:

Pouhé dva roky od zahájení vývoje hlásí GE Aviation první start ATP motoru

ČR vstoupila do elitního klubu zemí, které vyvíjí, vyrábí a exportují letadlové motory. Úspěšný test, nejrychlejší ve firemní historii, předznamenává novou éru v pronikání na trh všeobecné a obchodní letecké přepravy. Proces certifikace má skončit do roku 2020.

Praha, 3. ledna 2018

Společnost GE Aviation, přední světový výrobce proudových, turbovrtulových a turbohřídelových motorů, která působí v Praze od roku 2008, úspěšně dokončila první zkoušku doposud nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP). Jde o první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než
30 letech.

Instalace motoru ATP do zkušebního boxu
– úplně vpravo Stephen Erickson (GE, test engineering manager)

Zkouška motoru ATP je dalším z kroků naplňování investiční smlouvy s vládou ČR o vybudování nové centrály pro turbovrtulové motory v České republice, v níž se odehraje vývoj, testování a
výroba. Celkově se počítá s pracovními příležitostmi pro více než 500 zaměstnanců. Od 1. června 2016 bylo již přijato 180 pracovníků, dalších 80 by mělo nastoupit v roce 2018. Ve fázi plné výrobní kapacity má produkce přesáhnout 400 motorů ročně.

Americká centrála GE Aviation v listopadu 2015, kdy Brad Mottier představil motor Advanced Turboprop na leteckém veletrhu National Business Aviation Association (NBAA), oznámila záměr
investovat do vývoje nového motoru ATP přes 400 milionů dolarů. Na GE Aviation v ČR už připadla významná část ze 100 milionů dolarů, které loni vynaložilo GE v Evropě ze zmíněného 400
milionového investičního programu. Výrazných technologických novinek se dočkaly zkušebny GE Aviation v Praze, kde se motor poprvé roztočil. Otevřena byla nová montážní linka a dokončena
instrumentační laboratoř, to vše za více než 15 milionů dolarů.

Pohled do kontrolní místnosti

„Celkové provedení, vývoj a certifikační proces je mnohem rychlejší než cokoli, co jsme kdy udělali v minulosti v oblasti našich komerčních aktivit,” zdůraznil Brad Mottier, viceprezident a generální ředitel divize BGA a integrovaných systémů. „Rád bych pogratuloval všem členům týmu, kteří se podíleli na zdolání tohoto historického milníku. Vyvinuli jsme v rekordně krátkém čase, přesně podle původních plánů, opravdový urychlovač pro trh BGA,” připomněl.

Pohled na motor ATP během prvního startu

Certifikační zkoušky motoru ATP začnou v roce 2018. S novými motory se počítá pro zcela nový letoun Cessna Denali firmy Textron Aviation. Proces certifikace má skončit do roku 2020. Jde o
dostatečně dlouhou dobu, během níž budou shromážděny a důkladně vyhodnoceny všechny důležité poznatky o novém motoru.

“Průběžné testování poskytne cenná data ohledně motoru a prověří jeho aerodynamické, mechanické a termodynamické vlastnosti,” uvedl Paul Corkery, generální ředitel programu ATP. „Náš tým pevně věří, že data o výkonnosti motoru splní nebo překonají očekávání, která jsme předpovídali,” dodal.

Nový motor Advanced Turboprop o výkonu 1240 koní na hřídeli patří do rodiny turbovrtulových motorů v rozmezí výkonu od 1000 do 1600 koní, určených pro trh BGA. Za použití 79 nových
technologií nabízí tento motor celou škálu vyspělých postupů, nesrovnatelně větší výkon a nebývalou efektivitu.

Radost v kontrolní místnosti po úspěšném prvním startu

Motor dosahuje bezkonkurenčního poměru stlačení kompresorem 16:1, který mu umožňuje dosáhnout o 20 procent nižší spotřeby paliva a o 10 procent vyšší výkon při cestovní rychlosti, a to
ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě. Se 4000 letovými hodinami nabízí o 33 procent delší časový interval mezi generálními opravami, než jakého jsou schopni dosáhnout jeho největší
konkurenti.

„Zavázali jsme se našemu zákazníkovi a celé letecké veřejnosti spustit motor ATP na zkušebně do konce roku 2017 a přesně to jsme splnili. S pokročilými technologiemi, kterými ATP motor
disponuje, je fakt, že se tak stalo za pouhé dva roky, na zápis do Guinessovy knihy rekordů, říká Milan Šlapák, programový ředitel pro ČR. „Tímto se Česká republika stavá plnohodnotným členem
letecké elity“.

Zleva Milan Šlapák (GE), Michael Valášek (ČVUT), Paul Corkery (GE) a Gordie Follin (GE)

Pokročilé technologie motoru ATP, jež byly rovněž vyvinuty a použity pro motory společnosti GE v kategorii motorů pro komerční a regionální letectví, výrazně snižují rizika spojená s jejich vývojem a časovými nároky. Jde o první turbovrtulový motor ve své třídě, který má dva stupně s variabilními statorovými lopatkami a vysokotlakým chlazením turbínových lopatek. Zúročuje postupy, osvědčené při provozu velkých komerčních motorů a zkušenosti nabyté během více než 1,3 miliardy nalétaných hodin. S využitím moderní 3D-aerodynamiky, zdokonalených materiálů a
metody chlazení turbín mohou ATP motory nabídnout výrazně vyšší efektivitu provozu, větší výkon a delší životnost než ostatní motory v této kategorii.

GE Aviation, provozní jednotka mateřské firmy GE ((NYSE: GE), je vedoucím světovým výrobcem leteckých motorů, jednotlivých dílů a integrovaných systémů pro komerční, vojenskou, obchodní a všeobecnou leteckou přepravu. GE disponuje globální servisní sítí pro potřeby těchto produktů.

Podívejte se na rok starý pořad Z očí do očí televize airZone.TV o projektu ATP – rozhovor Miroslava Orose s Milanem Šlapákem, programovým ředitelem pro ČR:

Více informací najdete na www.ge.com/aviation. Sledujte i twitter.com/GEAviation a youtube.com/user/GEAviation.

Redakce a GE Aviation Czech
Foto Miroslav Oros, airZone.TV

Napsat komentář