Letoun L-39NG otevřel letovou obálku

Nový lehký proudový letoun L-39NG českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE absolvováním další série letových zkoušek otevřel letovou obálku na plný rozsah předpokládaných výšek a rychlostí. Na základě výsledků zkoušek byla povolena maximální rychlost 490 knotů / Mach = 0,8 a dovolen maximální dostup 38 000 stop (11 580 metrů) nadmořské výšky.

Nejvyšší dosažené rychlosti během letových zkoušek činily 509,4 knotu (943,4 km/hod) a Mach = 0,822. V rámci programu letových zkoušek nyní začalo ověřování dalších výkonů a vlastností letounu, jako jsou například vzlety, přistání, stoupavosti, ustálené násobky přetížení, pádové rychlosti, spotřeby paliva atd.

„Projektový tým L-39NG má za sebou klíčovou a velmi náročnou fázi v rámci letových zkoušek. Po sérii pozemních zkoušek jsme úspěšně ověřili odolnost konstrukce přímo za letu, aniž by nastala nějaká kritická situace. Díky těmto zkouškám jsme potvrdili, že L-39NG disponuje mimořádnou odolností a stabilitou konstrukce,“ uvedl Jaromír Lang, šéfdesigner letounu L-39NG.

Otevření letové obálky L-39NG předcházely letové zkoušky flutteru, jejichž cílem bylo ověřit odolnost a schopnost letounu utlumit kmity vybuzené vnějšími aerodynamickými silami za letu. Kmitání konstrukce letounu je vyvoláváno za letu pomocí malých impulsních raket na koncích křídla nebo impulsy do kormidel vyvolávaných pilotem přes řídicí systém letounu. Následně probíhá analýza naměřených vibrací. Za tímto účelem proběhlo celkem 20 zkušebních letů, všechny absolvoval první letový prototyp se sériovým výrobním číslem 7001. V rámci zkoušky flutteru bylo odpáleno celkem 192 raket, z toho 144 raket za letu a 48 raket při pozemních měřeních. Celkem bylo provedeno a zanalyzováno 352 měření za letu.

„Dosáhli jsme dalšího významného pokroku v pozemních i letových zkouškách. S druhým letovým prototypem
L-39NG ve vzduchu od poloviny dubna a s naším technologickým demonstrátorem jsme dobře připraveni na zbývající cestu k certifikaci letounu ve třetím čtvrtletí roku 2020,“
 uvedl Dieter John, prezident a CEO společnosti AERO Vodochody AEROSPACE.

„Otevření letové obálky L-39NG je důležitým milníkem nejen pro celý projekt, ale také pro další jednání s našimi obchodními partnery a potenciálními zákazníky,“ dodal Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL, která  je strategickým partnerem projektu L-39NG s rovnocenným 50% podílem.

Dalších úspěšných výsledků letounu L-39NG bylo dosaženo u pozemních zkoušek. V rámci statických zkoušek pevnosti, které probíhají od poloviny loňského roku ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu na druhém prototypu se sériovým výrobním číslem 7002, proběhla zkouška odolnosti křídla do 100 procent početního kombinovaného zatížení krut plus ohyb bez poškození. Zkouška odolnosti ohybu křídla až do poruchy konstrukce pak bude následovat v první polovině dubna. Již předtím úspěšně provedli ve VZLÚ také pevnostní destruktivní zkoušku trupu letounu.

 

 Přehled vyrobených letounů v rámci projektu L-39NG:

Výrobní sériové číslo

Typ

Role

7001 prototyp letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky
7002 prototyp statické zkoušky pevnosti
7003 prototyp pozemní únavové zkoušky
7004 předsériový letoun letové zkoušky
2626 (trupové číslo) technologický demonstrátor letové zkoušky, demonstrace nových technologií

 

Více o L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u 60 vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

OMNIPOL

OMNIPOL je investiční a obchodní skupinou s více než osmdesáti pěti lety zkušeností na domácím i mezinárodním trhu. Společnost poskytuje špičková řešení pro obranný a bezpečnostní sektor.

OMNIPOL je vlastníkem dvou dceřiných výrobních společností ERA a MESIT disponujících pokročilými technologiemi, které se zaměřují zejména na pasivní systémy sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů, vojenskou komunikaci, letecké přístroje a přesnou strojírenskou výrobu včetně vlastních slévárenských a galvanických procesů. Zabývají se také souvisejícími softwarovými produkty, ale například i kybernetickou bezpečností, a to jak pro vojenský, tak i civilní sektor. Celá skupina OMNIPOL zaměstnává více než 1 400 odborníků, z toho přes 200 zaměstnanců se podílí na výzkumu a vývoji nových produktů.

Tobiáš Tvrdík, PR manage

Napsat komentář