Do Česka míří obří investice za 10 miliard korun. General Electric hledá místo pro výrobu leteckých motorů

Z Česka se brzy může stát významný výrobce v leteckém průmyslu. Americký konglomerát General Electric, jeden z největších výrobců leteckých motorů na světě, plánuje vyrábět jeden druh svých motorů v Evropě. Favoritem na výstavbu továrny za přibližně 400 milionů dolarů (téměř 10 miliard korun) je Česko. Práci by mělo dostat 500 až 1000 technicky zaměřených zaměstnanců. Hospodářským novinám to potvrdila centrála letecké divize GE Aviation v Cincinnati. „Česká republika je přirozeně silným kandidátem,“ uvedl mluvčí GE Aviation Rick Kennedy a zmínil, že „probíhají jednání s českými představiteli“. „Rozhodnout chceme v následujících šesti měsících,“ prohlásil Kennedy. České ministerstvo průmyslu a obchodu ani agentura CzechInvest nechtěly jednání s General Electric komentovat. Americká firma rozjede v Evropě kompletní výrobu turbovrtulových motorů, které se používají u menších letadel. „Chceme vytvořit v Evropě takzvaný center of excellence, což znamená, že bychom motory v Evropě nejen vyráběli, ale i navrhovali a vyvíjeli. To je pro GE Aviation docela novinka, protože tyto věci se většinou odehrávají doma ve Spojených státech,“ uvedl obchodní ředitel české GE Aviation Zdeněk Soukal.

10 miliard Kč je zhruba částka, za kterou chce General Electric v Evropě vybudovat kompletní centrum pro vývoj a výrobu turbovrtulových motorů pro letadla. Favoritem pro umístění továrny je Česko. General Electric v Česku už jednu leteckou továrnu má − v pražských Letňanech. Právě to je silným argumentem, aby americká firma zvolila Česko pro svou velkou investici. „My jsme turbovrtulové motory pro GE Aviation nastartovali,“ připomněl Soukal rok 2008, kdy firma do tohoto segmentu vstoupila nákupem společnosti Walter Engines. V současnosti v Letňanech pracuje 430 lidí a vyrobí se tu přes sto motorů ročně. „Navíc plánujeme rozšířit vývoj nových motorů,“ řekl Kennedy. Motory z Letňan pohání například novou generaci českých letadel Let-410, ruský Rysachok, čínský Primus nebo soukromý byznysový letoun Beechcraft Nextant G90XT. „Možná investice GE v Česku je velmi dobrou zprávou, zejména pro řadu dodavatelských firem. Ty by výrazně navýšily dodávky pro GE,“ řekl Ladislav Šimek, prezident Svazu českého leteckého průmyslu a zároveň šéf Aera Vodochody. „A nemění na tom nic ani fakt, že se bude muset řešit nedostatek pracovních sil v oboru.“ Podle Šimka by investice přinesla rozvoj dalších dodavatelů a těžit z toho budou další letečtí výrobci včetně Aera. „Ještě víc by to podpořilo trend z posledních let, kdy se tradiční výrobci přesného obrábění kovových dílů začali soustřeďovat i na letecký průmysl.“

Letecká divize General Electric kromě Evropy hodlá investovat v přepočtu půl miliardy korun v Kanadě a miliardu a čtvrt v Brazílii. Výrobu přesouvá kvůli zmrazení financování vývozu z USA. Kongres kvůli politickým sporům neobnovil povolení poskytovat americké exportní bance Export-Import Bank nové úvěry, nové financování tak je od července paralyzované. Velké společnosti včetně General Electric v poslední době pohrozily rušením pracovních míst ve Spojených státech, pokud financování nebude obnoveno. Konglomerát General Electric, který ve světě zaměstnává přes 300 tisíc lidí, letos v dubnu oznámil, že se hodlá zaměřit na průmysl a omezit ostatní obory, například finančnictví. Součástí této strategie je i rozhodnutí prodat pobočku GE Money Bank, šesté největší banky v Česku s více než milionem klientů. Matka si z banky vytáhne zhruba dvacet miliard korun, další až desítky miliard utrží z prodeje banky. Prodat ji chce do dvou let.

Napsat komentář