Dieter John, Aero Vodochody: Letoun L-39NG zajistí Aeru budoucnost na dalších 30 let (video)

Poslechněte si rozhovor s prezidentem a výkonným ředitelem společnosti AERO Vodochody AEROSPACE Dietrem Johnem. Celý přepis najdete pod videem.

Přepis rozhovoru:

Stačí jedna věta, letoun L-39NG je certifikovaný, včera jsme získali typový certifikát od certifikačního úřadu a jde o evropskou certifikaci pro pokročilou cvičnou konfiguraci, na certifikaci pro lehký bojový letoun pracujeme, je to pro Aero velký den. Moc dobře si pamatuji na loňské Dny NATO, když jsem oznamoval, že letoun certifikujeme do příštího září a že to bude do dalších Dnů NATO. Někteří lidé se smáli a i spousta našich lidí si říkalo, náš ředitel je přehnaně ambiciózní, uvidíme, jak to bude fungovat. A ono to fungovalo a já jsem maximálně šťastný.

Nebyla to lehká cesta, nebylo to jako procházka parkem. Celý proces trval pět let. Nové letadlo necertifikujete každý rok, pět let nebo každou dekádu. Certifikujete ho třeba jen jednou za 25 – 30 let, takže to je obrovská neobyčejná událost ne jen v životě společnosti, ale celého letectví a českého leteckého průmyslu.

Certifikace je extrémně důležitá hned z několika důvodů. Za prvé. Když jsem se v minulosti setkával se zákazníky, všichni se ptali: „Kdy bude dokončena certifikace? Jaké jsou před námi rizika? Dokážete to? Budou nějaká omezení?“ a tak dále. Nyní mohou být všichni klidní, protože konfigurace, kterou jsme specifikovali, je certifikovaná. To je velice důležité.

Za druhé. Hodně lidí, kteří navrhují a doporučují uzavření budoucích kontraktů, se rozhodují podle toho, zda je letoun certifikovaný, či nikoliv. Potvrzení o tom, že koncept našich letadel je bezpečný, jsou schopná provozu, to vše je extrémně důležité. To není samozřejmě ještě všechno. Musím pracovat na dokončení certifikace pro lehkou bojovou verzi, musíme dokončit nabídku různých konfigurací dle konkrétních přání zákazníků, ale dosáhli jsem skvělého milníku, který je skvělým výchozím bodem pro dalších úspěšných 30 let Aera Vodochody Aerospace.

Letadlo jsme dokázali certifikovat 21 měsíců po jeho prvním vzletu v prosinci 2018. To je velký úspěch. Bylo to peklo, což potvrzuje několik čísel. Celkem jsme strávili více než 564 tisíc pracovních hodin při vývoji, výpočtech a návrhu letadla, 89 tisíc pracovních hodin při letových zkouškách, 44 tisíc pracovních hodin při pozemních zkouškách, museli jsme vytvořit přes 10 tisíc stran dokumentace pro vojenský certifikační úřad, a tak dále. Bylo to extrémně komplikované, sofistikované, riskantní a někdy také frustrující, protože při vývoji prototypu nikdy nevíte, co může přinést další den. Jeden den můžete udělat krok dopředu, druhý den půl kroku zpět, takže musíte být schopni průběžně vstřebávat i určitou frustraci.

Musím ale říct, že jsem extrémně šťastný i díky spolupráci se všemi, co se jakkoliv na práci na letounu podíleli. V první řadě jsou to lidé z Aera, kteří se o dosažení tohoto milníku zasloužili nejvíce, vlastníci – jsem šťastný, že se Penta učinila v roce 2015 rozhodnutí a společně se strategickým partnerem Omnipol investovala své soukromé peníze do odvážného projektu a umožnila zrod nového letounu, čímž vrátila Aero zpět mezi hráče, kteří jsou schopni vyrábět vlastní letadlo.

Jsem také hrdý na naši dodavatelskou síť, která čítá na 450 dodavatelů – 70 % českých a 30 % mezinárodních, a jsem hrdý, že máme velice dobré vztahy s mnoha dalšími partnery, certifikačními autoritami a dalšími. Je to výsledek skutečné týmové práce a jsem šťastný, že mohu být součástí tohoto úspěšného příběhu.

Miroslav Oros, SČLP & Cumulus media

Napsat komentář