Projekt nového cvičného letounu L-39NG, nástupce legendárního Albatrosu, dosáhl dalšího významného milníku. Stavba linky pro předsériovou výrobu pokročila do stádia umožňujícího zahájení montáže draku letounu. Článek, video, záznamy z tiskové konference.
Aero Vodochody odstartovalo montáž celkem čtyř letounů L-39NG instalováním potřebných přípravků pro výrobní linku a zahájením prací na prvních sestavách. První a čtvrtý letoun poslouží k letovým zkouškám, druhý vyrobený kus bude připravený pro statické zkoušky a třetí pro únavové zkoušky. Nejedná se o prototypové letouny, ale o letouny postavené podle standardů sériové výroby, což potvrzuje pokročilý vývoj projektu. Očekávaný první let před-sériového letounu L-39NG je naplánovaný v listopadu letošního roku.
Vystoupení Giuseppe Giorda (Aero Vodochody):
„Aero Vodochody intenzivně pracuje na tom, aby se vrátilo zpět mezi přední výrobce cvičných letounů, proto nyní soustředíme naše kapacity zejména na projekt L-39NG a jeho industrializaci. Úspěch nového cvičného letounu by znamenal přínos nejen pro Aero Vodochody, ale také pro celý český letecký průmysl,“ uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo. V průběhu loňského roku Aero dokončilo výběr klíčových externích dodavatelů pro výrobu letounu. Výsledkem byla vhodná kombinaci zahraničních a tuzemských dodavatelů. „V rámci dodavatelského řetězce se do vývoje a výroby L-39NG zapojí celkem 40 významných českých firem působících v letectví,“ dodal Giuseppe Giordo.
Vystoupení Karla Bureše (Česká exportní banka):
Přelomový projekt českého leteckého průmyslu se těší podpoře České exportní banky, která poskytla na vývoj L-39NG úvěr ve výši 320 milionů korun. „Vyspělé strojírenské technologie z Vodochod patří ke světové špičce a Česká exportní banka je tu právě proto, aby vývoz technologií s vysokou přidanou hodnotou podporovala. Zároveň nás těší, že tak podpoříme celý tuzemský letecký průmysl a také diversifikaci vývozu české ekonomiky, protože o letadla z Aera je zájem po celém světě,“ řekl předseda představenstva ČEB Karel Bureš. Dalším partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se finančně podílí na vývoji i na prodeji letounu.
Vystoupení Jana Čápa (Aero Vodochody):
Pro segment cvičných letounů se na světovém trhu otevírá vhodná příležitost. Velká část cvičných letek musí v následujících letech projít zásadní modernizací, neboť stávající letouny dosluhují nebo neodpovídají dnešním požadavků na letecký výcvik. „Výhled v horizontu 10 až 15 let ukazuje, že bude potřeba obměnit až 3 000 cvičných letounů. Našim cílem je získat v následujících deseti letech zakázky na nejméně sto letounů L-39NG. Je to velká šance pro český export, který má díky dobré pověsti letounů z Aera Vodochody a projektu L-39NG možnost hrát opět významnou roli na světovém leteckém trhu,“ dodal prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
O L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.
O AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.
Tobiáš Tvrdík
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Video: Aero, Cumulus media, airZone.TV
Napsat komentář