Aero Vodochody dokončilo vývoj letounu L-39CW

Aero má nakročeno k tomu, aby mohlo od příštího roku začít dodávat zákazníkům remotorizaci stávajících letounů L-39. Letovými a pozemními zkouškami byla úspěšně dokončena vývojová fáze projektu L-39CW s motorem FJ44-4M od výrobce Williams International a s novou avionikou.

VIDEO: Aero dokončilo vývoj letoun L39CW

Mezi stávajícími uživateli L-39 je kolem 40 států, téměř 600 letounů L-39 je stále v provozu. „Na základě velkého počtu existujících L-39, našeho aktivního přístupu k podpoře zákazníků a rozvíjení obchodních vztahů s nimi, jsme připravili nabídku, která jim umožní zvýšit provozní schopnosti letounů zabudováním nového motoru i avioniky,“ sdělil president Aera Vodochody Giuseppe Giordo. Nová avionika je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů 4. a 5. generace a může být do značné míry přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

Letoun L-39CW může posloužit zákazníkovi také jako mezistupeň před pořízením zcela nového letounu L-39NG, jenž bude vybaven stejným motorem FJ44-4M a stejnou avionikou, ovšem s mnoha vylepšeními na novém draku. Takové řešení představuje možnost vybudovat si v předstihu zázemí pro provoz nových letadel L-39NG a přecvičit piloty. Aero svým zákazníkům navíc nabízí pozdější opětovné využití jak motoru FJ44-4M tak i nové avioniky v nově vyrobených letounech L-39NG, což umožní investici do nákupu cvičného letounu strategicky rozložit v čase.

L-39 CW při letových zkouškách

Klíčové letové a pozemní zkoušky proběhly na letounu L-39CW za účelem měření tlakového pole uvnitř trupu letounu v místě vstupu vzduchu do motoru. Tyto zkoušky požaduje společnost Williams International, a jsou také součástí požadavků na ověření způsobilosti zástavby motoru. „Výsledky měření potvrdily, že výrobcem deklarované provozní parametry jsou zaručeny i při zástavbě do trupu L-39C,“ sdělil vedoucí programu L-39NG Marco Venanzetti.

Projekt L-39NG vstoupil do závěrečné fáze procesu certifikace, tedy absolvování zkušebních letů pod dohledem certifikačního úřadu, kterým je odbor vojenského letectví Ministerstva obrany. Vydání typového certifikátu k novému produktu očekává Aero ještě do konce letošního roku, v roce 2018 tak mohou začít dodávky tolik očekávaných přestaveb L-39c na modernizovanou verzi l-39CW. V současné době probíhají slibná jednání s několika zeměmi o remotorizacích několika desítek letounů a Aero plánuje kontaktovat i další zákazníky.

L-39CW

Pro uživatele L-39, kteří chtějí zvýšit výkon a schopnosti svých letounů, nabízí společnost AERO Vodochody AEROSPACE možnost výměny původní pohonné jednotky za nově vyvinutý motor FJ44-4M Williams International a vybavení letounu novou avionikou. V porovnání s původním motorem AI-25TL má motor FJ44-4M vyšší akceleraci, nižší váhu, ke startu nepotřebuje pomocnou energetickou jednotku (APU) a má nižší spotřebu paliva. Jedním z možných účelů letounu L-39CW je jeho užití jako přechodného řešení před pořízením zcela nového letounu L-39NG vybaveného stejným motorem a stejnou avionikou.

Zástavba motoru Williams FJ44-4M

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních
L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

O AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

Zdroj: Tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE a.s., Tobiáš Tvrdík
Foto: Katsuhiko Tokunaga a Zbyněk Smetana (airZone.TV)
Video: AERO Vodochody AEROSPACE a.s. a airZone.TV

Napsat komentář